Nike, Nike sportswear, Blue Ribbon Sports, sklep Nike, pierwszy sklep Nike, historia Nike, Phil Knight, Bill Bowerman, sport, bieganie, lekkoatletyka, pierwsze Nike, buty Nike, Szewska Sneakers Store, kicks, sneakershead, Wrocław, buty sportowe, buty, Nike Air Max 1, Nike Air Max, Air Max, Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Cortez, Air Force 1, Nike Air Jordan, Air Jordan

Historia marki Nike

Czy wiedzieliście, że najbardziej rozpoznawalne logo świata, kosztowało zaledwie 35$? Że morderca stoi za hasłem „Just do it!” ? A gofrownica zrewolucjonizowała świat biegania? Nieco na temat historii Nike, znajdziecie właśnie tutaj.

Czy wiesz, że co trzeci but sportowy na świecie ma logo Nike?  Nic dziwnego, bo gdy spotka się dwóch ludzi z pasją, to „sky is the limit”. Nike zrzesza miliony fanów sportu, ciekawego designu i niesamowitego komfortu. Zapewne każdy z nas, naszych znajomych w swojej szafie miał lub ma choć jedną parę butów Nike. Wiemy, że te buty są niezawodne, wytrzymałe i dają niezrównaną wygodę. Jednak to co teraz jest dla nas chlebem powszednim, na początku swojego istnienia było rozwiązaniem  innowacyjnym. A najfajniejsze jest to, że Nike dalej tworzy, szuka nowych rozwiązań technologicznych, aby nadal sukcesywnie wdzierać się do naszego życia.

Bill Bowerman Phil Knight

Bill Bowermann, fot. news.nike.com

Nike, Nike sportswear, Blue Ribbon Sports, sklep Nike, pierwszy sklep Nike, historia Nike, Phil Knight, Bill Bowerman, sport, bieganie, lekkoatletyka, pierwsze Nike, buty Nike, Szewska Sneakers Store, kicks, sneakershead, Wrocław, buty sportowe, buty, Nike Air Max 1, Nike Air Max, Air Max, Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Cortez, Air Force 1, Nike Air Jordan, Air Jordan,Założyciele firmy Nike: Phil Knight (po lewej) i Bill Bowerman (po prawej),
fot. www.footballfoundation.org

Początki firmy Nike sięgają 1957 roku, kiedy to student biznesu na Uniwersytecie w Oregonie, a zarazem pasjonat, średniodystansowiec Phil Knight pierwszy raz spotykał swojego trenera – Bill’a Bowerman’a na stadionie lekkoatletycznym Hayward Field. Bowerman cieszył się niesamowitym uznaniem wśród podopiecznych – był znanym trenerem, nauczycielem i mentorem. Wychowanek Billa, Phil według opinii swoich znajomych nie należał do wybitnych osób. Mimo przyzwoitych wyników w bieganiu i reprezentowaniu uczelni, sporadycznie zajmował pierwsze miejsca na zawodach. Podobno, ci którzy go znali, nie postrzegali go jako lidera ani jako osobę, która podołałaby w zarządzaniu potężną, wielomiliardową firmą – taką jak Nike. 

W 1962 roku, już jako absolwent, Phil wyjechał do Japonii w poszukiwaniu obuwia, które mogłoby z powodzeniem konkurować z dostępnymi w tamtym czasie drogimi butami sportowymi z Niemiec. Adept biznesu, nie spodziewał się, że do Stanów wróci z propozycją tanich i konkurencyjnych butów. W trakcie wizyty, odwiedził firmę Onitsuka Tiger. Knight w rozmowie z inwestorem, podał się za prezesa firmy Blue Ribbon Sports, której nazwę wymyślił (a tak właściwie „pożyczył” od marki swojego ulubionego piwa za czasów studenckich) i tym samym wynegocjował intratny kontrakt. Phil wrócił do Stanów z kilkoma modelami i przedstawił je Billowi. W 1964, oficjalnie jako Blue Ribbon Sports (BRS) panowie zainwestowali po 500 dolarów każdy i z zawrotną kwotą 1000 dolarów rozpoczęli dystrybucję. 

Sprzedaż butów była zajęciem dodatkowym – Bill nadal trenował, a Phil był asystentem profesora. Knight jeździł do trenerów i zawodników, sprzedając buty z bagażnika. Za magazyn i biuro robił garaż. Początkowo tylko biegacze ze stanu Oregon byli ich klientami. Jednak rosnąca popularność wśród sportowców, zaostrzyła chęć przedsiębiorców na założenie własnej, niezależnej marki. Jako, że obu zależało w głównej mierze na polepszeniu komfortu oraz zwiększeniu osiągnięć – chcieli stworzyć buty, które stałyby się idealne do biegania. 

W 1965 do zespołu BRS dołączył pierwszy pracownik – Jeff Johnson. Po roku, kontynuując współpracę z Onitsuką, otworzyli swój pierwszy sklep BRS/Tiger w Santa Monica w Kalifornii. Dalej praktykowali bezpośredni kontakt z klientem – Jeff odwiedzał klientów, za każdym razem notując imię, nazwisko, adres oraz rozmiar stopy, przez co mógł na bieżąco informować nabywców o nowościach i mógł umacniać z nimi relacje.

sklep Blue Ribbon Sports Oregon

Sklep BRS, fot. http://edition.cnn.com/

Po sześciu latach, Blue Ribbon Sports mogła się cieszyć samodzielnością. Firma zrezygnowała ze współpracy z Onitsuką Tiger i rozpoczęła produkcję własnych butów. Stworzenie własnej linii wymagało nowej chwytliwej nazwy, logo i co najważniejsze, wyjątkowych, oryginalnych butów. Ze względu na naglące terminy, pomysły były dość przypadkowe i początkowo, nie zachwyciły przedsiębiorców. W przypadku nowej nazwy z pomocą przyszedł Jeff, który intensywnie myśląc i kierując się ideą przyświecającą zawodnikom, chciał aby nowa nazwa zagrzewała ich do walki i zdrowej rywalizacji. I tak, pewnej nocy przyśniła mu się grecka bogini Nike – symbol zwycięstwa. Jak się później okazało, nowa nazwa szybko się przyjęła wśród sportowców i idealnie współgrała z marką. Podobno, początkowo Knight chciał ochrzcić nowy brand jako „Dimension 6” (pol. „Szósty wymiar”).

Nike, Nike sportswear, Blue Ribbon Sports, sklep Nike, pierwszy sklep Nike, historia Nike, Phil Knight, Bill Bowerman, sport, bieganie, lekkoatletyka, pierwsze Nike, buty Nike, Szewska Sneakers Store, kicks, sneakershead, Wrocław, buty sportowe, buty, Nike Air Max 1, Nike Air Max, Air Max, Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Cortez, Air Force 1, Nike Air Jordan, Air JordanGrecka bogini zwycięstwa Nike, fot. http://www.britannica.com/

Logiem zajęła się studentka z Portland State University – Carolyn Davidson, która na jego stworzenie miała podobno niecałe 17 godzin, gdyż Knight następnego dnia miał przyjmować ważnych inwestorów. Logo „Swoosh”, którego inspiracjom było skrzydło bogini Nike, nie przypadło do gustu przyszłym miliarderom, ale ze względu na naglące terminy, „łyżwę” zaakceptowano. I tak oto, logo wtedy warte 36$ (aktualnie koło 200$) stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych, a aktualnie jednym z najdroższych na całym świecie.

Nike, Nike sportswear, Blue Ribbon Sports, sklep Nike, pierwszy sklep Nike, historia Nike, Phil Knight, Bill Bowerman, sport, bieganie, lekkoatletyka, pierwsze Nike, buty Nike, Szewska Sneakers Store, kicks, sneakershead, Wrocław, buty sportowe, buty, Nike Air Max 1, Nike Air Max, Air Max, Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Cortez, Air Force 1, Nike Air Jordan, Air Jordan„Swoosh” zaprojektowane przez Carolyn Davidson, fot. http://counterkicks.com/

Nike, Nike sportswear, Blue Ribbon Sports, sklep Nike, pierwszy sklep Nike, historia Nike, Phil Knight, Bill Bowerman, sport, bieganie, lekkoatletyka, pierwsze Nike, buty Nike, Szewska Sneakers Store, kicks, sneakershead, Wrocław, buty sportowe, buty, Nike Air Max 1, Nike Air Max, Air Max, Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Cortez, Air Force 1, Nike Air Jordan, Air JordanZastrzeżenie „łyżwy”, fot. http://www.soloporteros.com/

Nike, Nike sportswear, Blue Ribbon Sports, sklep Nike, pierwszy sklep Nike, historia Nike, Phil Knight, Bill Bowerman, sport, bieganie, lekkoatletyka, pierwsze Nike, buty Nike, Szewska Sneakers Store, kicks, sneakershead, Wrocław, buty sportowe, buty, Nike Air Max 1, Nike Air Max, Air Max, Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Cortez, Air Force 1, Nike Air Jordan, Air JordanCarolyn Davidson, fot. http://www.soloporteros.com/

Tego samego roku, powstała innowacyjna podeszwa „waflowa”. Jej powstanie świadczy o ciągłej chęci do ulepszania i poszukiwania nowatorskich rozwiązań przez Billa Bowermana. Jak historia głosi, pewnego poranka, podczas śniadania Bowermana zainspirowała… gofrownica! A właściwie kształt gofrów ( z ang. waffle). Postanowił do niej wlać gumę do produkcji podeszwy i efekt okazał się powalający! W warunkach laboratoryjnych ulepszano „outsole” i kilka tygodni później, Bowermann miał przed sobą nowoczesną, lekką, amortyzującą bieg i zwiększającą przyczepność gumę.


nike waflowa podeszwanike waflowa podeszwa
Podeszwa z gofrownicy, fot: http://4run.pl/

Jak się okazuje, to nie był jedyny wynalazek, który odmienił „życie” biegaczy. Oprócz „waflowej” podeszwy, wprowadził nowatorskie zmiany w postaci klinowatego kształtu pięty, amortyzacji w środkowej części podeszwy i lekką cholewkę z nylonu. Mało kto wie, ale przyczynił się do powstania i propagowania asfaltowych tras z domieszką gumy, które miały tak amortyzować stawy biegaczy, tak by ich nie obciążać nadmiernie. 

Bill Bowerman historia Nike

Bill Bowermann historia NikeBill Bowerman, fot. http://nstyle.pl/

Kilka miesięcy później, BRS przedstawiło swoją pierwszą linię obuwia pod nazwą „Swoosh” oraz pierwszy model dla piłkarzy „ Nike”. 

W 1972 roku podjęto współpracę z Steve’m Prefontaine – średniodystansowcem, który jako pierwszy trenował i startował w butach Nike. Tego samego roku, firma zdecydowała się na podpisanie pierwszego na świecie kontraktu na wyłączność z tenisistą Ille Nastase. W 1977 roku, powstał pierwszy slogan promujący : „There is no finish line” (pol. Meta nie istnieje), a w 1978 Blue Ribbon Sports oficjalnie zmieniła nazwę na Nike. 

Nike czy Nikey? Nikey! źródło: www.youtube.com

Kolejną znaczącą postacią w historii Nike jest inżynier NASA M. Frank Rudy. Pod koniec lat 70-tych, stworzył dla Nike nową technologię wykorzystującą membrany powietrzne wewnątrz podeszwy buta. Technologia „Nike Air” została wdrożona w serii butów do biegania „Tailwind”, której działanie opierało się zminimalizowaniu drgań powstałych w czasie uderzania stopą o podłoże, przez co użytkownik był mniej narażony na kontuzję kolan i kostek. W 1979 roku ruszyła sprzedaż modelu wraz z pierwszą kolekcją ubrań od Nike. Tego samego roku, do biura projektowego dołączył Mike Parker, dla którego również jak dla Bowermana i Knighta najważniejsze było poszukiwanie nowych, innowacyjnych rozwiązań.

Rok później, na giełdę trafiło 2,5 miliona akcji Nike. 

1982 to początek ery „Air Force”, w której ponownie wykorzystano technologię poduszki powietrznej w butach dla koszykarzy i tenisistów.  W 1983r. Nike stało się pionierem w kolejnej kategorii – jako pierwsza firma na świecie stworzyła kolekcję odzieży sygnowaną nazwiskiem wschodzącej gwiazdy koszykówki – Michaela Jordana oraz linię butów „Air Jordan”. Ciekawostką jest, że zawodnik Chicago Bulls podpisał kontrakt z Nike, z powodu braku zainteresowania zawodnikiem ze strony Adidasa, ponieważ wg firmy Jordan jak na koszykarza „był za niski”. Taki ruch stał się niezwykle intratny dla obu stron – popularność Jordana wzrosła do rangi żywej legendy i pozwoliła wieść życie miliardera, a marka z Oregonu stała się rozpoznawalna i pożądana na całym świecie, do tego stopnia, że w rok po podpisaniu kontraktu z Jordanem, przychody firmy osiągnęły pierwszy raz ponad miliard dolarów. 

Nike podjął współpracę z kolejnymi gwiazdami sportu m.in z Lance Amstrongiem, Michaelem Schumacherem, Tigerem Woodsem czy Ronaldo.  

Kolejnym ważnym etapem w historii „Swoosha” jest rok 1987, gdy powstała nowa kolekcja obuwia „Air Max”, której najważniejszym elementem było wyeksponowanie poduszki powietrznej na zewnątrz buta. Więcej na temat historii tego modelu, znajdziecie TUTAJ

Nike, Nike sportswear, Blue Ribbon Sports, sklep Nike, pierwszy sklep Nike, historia Nike, Phil Knight, Bill Bowerman, sport, bieganie, lekkoatletyka, pierwsze Nike, buty Nike, Szewska Sneakers Store, kicks, sneakershead, Wrocław, buty sportowe, buty, Nike Air Max 1, Nike Air Max, Air Max, Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Cortez, Air Force 1, Nike Air Jordan, Air JordanNike, Nike sportswear, Blue Ribbon Sports, sklep Nike, pierwszy sklep Nike, historia Nike, Phil Knight, Bill Bowerman, sport, bieganie, lekkoatletyka, pierwsze Nike, buty Nike, Szewska Sneakers Store, kicks, sneakershead, Wrocław, buty sportowe, buty, Nike Air Max 1, Nike Air Max, Air Max, Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Cortez, Air Force 1, Nike Air Jordan, Air JordanNike Air Max 1987, fot. http://solecollector.com/

W reklamie Air Max’ów z 1987 roku, po raz pierwszy w historii wykorzystano muzykę The Beatles – utwór „Revolution” z 1968 roku. Oto ona:

Nike i The Beatles, źródło:  www.youtube.com

W 1988 agencja reklamowa Wieden+Kennedy była odpowiedzialna za stworzenie nowej reklamy.  Nad projektem pracowało 5 ekip. Każda z nich przygotowała swój trzydziestosekundowy spot. Dan Wieden, współwłaściciel agencji, wieczór przed prezentacją dla Nike, zaczął się zastanawiać nad wspólnym mianownikiem dla wszystkich projektów. Na pomysł, jak się później okazało, spinający wszystkie projekty, poświęcił 20 minut.. Spisał cztery, pięć pomysłów na kartce. Chciał stworzyć takie hasło, które łączyłoby cele kobiet, które zaczęły dopiero biegać aby nabrać formy, oraz profesjonalnych, światowych sportowców, i nie wiedzieć czemu, pomyślał o mordercy – Garym Gillmore, który został rozstrzelany przez pluton egzekucyjny. Przed egzekucją, Gary zapytany, czy chciałby coś jeszcze powiedzieć, odpowiedział „Let’s do it” (pol. „Zróbmy to”). Danowi nie do końca przypadło w całości hasło i zmienił je na „Just do it!” (pol. „Po prostu zrób to!”).

Nike, Nike sportswear, Blue Ribbon Sports, sklep Nike, pierwszy sklep Nike, historia Nike, Phil Knight, Bill Bowerman, sport, bieganie, lekkoatletyka, pierwsze Nike, buty Nike, Szewska Sneakers Store, kicks, sneakershead, Wrocław, buty sportowe, buty, Nike Air Max 1, Nike Air Max, Air Max, Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Cortez, Air Force 1, Nike Air Jordan, Air JordanMorderca z Utah, Gary Gillmore, fot. http://www.independent.co.uk/

W pierwszej reklamie promującej hasło „Just do it!”, wystąpił wtedy osiemdziesięcioletnia ikona biegania, Walt Stack.

„Just do it!” i Walt Stack, źródło: www.youtube.com

Reklama z okazji 25-ciolecia hasła:

źródło: www.youtube.com

Pod koniec lat 80-tych, popularność zaczął zdobywać Cross-Training, czyli połączenie różnych dyscyplin sportowych. Wtedy też Nike zaczął wprowadzać buty z uniwersalną podeszwą, która była na tyle wygodna aby móc w nich biegać i tak stabilną, by można było uprawiać sporty halowe. Twarzą kampanii „Bo Knows” i nowym nazwiskiem, który sygnował kolekcję butów do Cross’a w 1989 i 1990, był Bo Jackson – amerykański futbolista i baseballista. Jest to jedyny zawodnik w historii, który wziął udział w meczu lig zawodowych w Stanach: Meczu Gwiazd MLB i NFL Pro Bowl. 

Reklamy z Bo Jackson:

źródło: www.youtube.com

W 1990 roku Nike otworzył pierwszy Niketown w Portland. Tego samego roku, została otwarta światowa centrala Nike w Beaverton.

Nike, Nike sportswear, Blue Ribbon Sports, sklep Nike, pierwszy sklep Nike, historia Nike, Phil Knight, Bill Bowerman, sport, bieganie, lekkoatletyka, pierwsze Nike, buty Nike, Szewska Sneakers Store, kicks, sneakershead, Wrocław, buty sportowe, buty, Nike Air Max 1, Nike Air Max, Air Max, Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Cortez, Air Force 1, Nike Air Jordan, Air JordanSiedziba Nike w Beaverton, w stanie Oregon, fot. https://www.glassdoor.com

W 1990 r. pojawił się nowy model – Nike Air Max III, czyli Nike Air Max 90. Za jego wygląd odpowiedzialny był ten sam projektant, co przy modelu Air Max 1. Przez wiele lat występowały pod nazwą Air Max III. Dopiero w 2000 r., w momencie gdy wyszła ich reedycja, dziewięćdziesiątki przyjęły swoją pierwotną nazwę. Więcej o historii Nike Air Max 90 przeczytacie TUTAJ

Historia-butow-Nike-Air-Max–Pierwsza-polowa-lat-90-1 (1)Nike Air Max III, fot. http://www.theillest.pl/

Kolejne ważne daty w historii to:
– rok 1995, gdy Nike podpisał kontrakt z Michaelem Schumacherem i wprowadził nowy system amortyzacji Zoom Air,
– rok 1997, powstaje Jordan Brand, działający pod Nike,
– rok 1999,  wtedy umiera Bill Bowerman
– rok 2000, to wprowadzenie technologii Nike Shox i podpisanie umowy z Tigerem Woodsem i Vince Carterem, wprowadzenie NIKEiD,
– rok 2002, w którym Nike przyłącza się z akcją „NikeGO”, która miała na celu rozpowszechnienie aktywności fizycznej w śród amerykańskich nastolatków, wykupuje firmę Hurley International,
– rok 2003, kiedy to Firma wykupiła Converse za 305 milionów dolarów. Podobno jeden z fanów przysłał Parkerowi klasyczny model Conversów z namalowanym logo Nike, z podpisem „Proszę, nie róbcie tego nigdy”. Tego samego roku, Nike podpisał kontrakt z Lebronem Jamesem.
– rok 2005, gdy pojawiła się ekologiczna linia Considered,
– rok 2006, wprowadzenie technologii Nike Plus,
– rok 2010, premiera SportWatch GPS,
– rok 2012, Mark Parker zostaje CEO, premiera Flightknit – butów, w których cholewka jest wykonana w całości z dzianiny,
– rok 2015, ogłoszono, że Phil Knight rezygnuje z urzędu prezesa i od 2016 roku przejmuje go Parker.

To be continued…

2 komentarze to “Historia marki Nike”

  1. Marcin napisał(a):

    Bardzo ale to bardzo ciekawie opisane. Czaki z głów 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


fourteen + one =